Google Wave

גוגל וויב (Wave) הוא מיקס מגניב של אימייל, צ'אט, וויקי ועוד.
סיכמתי פה כמה נקודות מהווידאו, אבל כדאי לראות את הווידאו ולהשתכנע בעצמכם.

וויב

  • אפשרות לפצל שיחה לכמה קווי שיחה בקלות (Threads)
  • צ'אט חי, כמו בימי הבבסים (רואים מה האדם השני מקליד בזמן שהוא מקליד).
  • אפשרות לחבר אדם נוסף לשיחה בדיעבד על ידי הוספה שלו למשתתפים, הוא יוכל לראות את השיחה מההתחלה, כולל באמצעות מצב ניגון שמנגן את השיחה בשבילו צעד אחר צעד כאילו הוא השתתף בה מההתחלה.
  • אפשרות להגביל גישה להודעות למשתתפים מסויימים (מסרים פרטיים)
  • תמיכה בגרור וזרוק כדי להצמיד תמונות (וקבצים באופן כללי) להודעות, נכון לכרגע זה דורש גוגל gears, אבל הכוונה היא לדחוף את היכולת הזו בהצעה לHTML 5.
  • אפשרות לשתול שיחה בקלות בתוך בלוג (Embed), מכיוון שהשיחה מאוכסנת בשרת מרכזי זה לא משנה אם מגיבים מהבלוג אם מתוך Wave, היא תשאר שיחה אחת.
  • כל שיחה יכול להיות בעצם מסמך משותף שכל המשתתפים תורמים לו, בדומה לוויקי, כולל פיצול ואיחוד של גרסאות (Branch and merge), כולל עריכה חיה (כמו הצ'אט החי) על ידי כמה משתתפים במקביל.

הרחבות

  • גוגל בנו הרבה מאוד מהקוד שלהם באמצעות הרחבות, ככה שהAPI של ההרחבות חזק מספיק.
  • בהדגמה הם מראים משחקים, מפות, גדג'ט של כן-לא-אולי שמתאים כדי להזמין קבוצה לסרט למשל.
  • הרחבות רצות בצד השרת, ויכולות לדבר עם שרתים אחרים, למשל יש הרחבת טוויטר, הרחבה שמאפשרת תיוג באגים בבאג טראקר של גוגל-קוד ועוד.

פרוטוקול

  • ההצלחה של אימייל נובעת מכך שהפרוטוקול פתוח וכל אחד יכול להריץ שרת דואר שידבר עם כל שרת דואר אחד בפרוטוקול SMTP, שמוגדר היטב וברור לכל.
  • וויב יעבוד בצורה דומה. הפרוטוקול יהיה פתוח, ובנוסף גוגל ישחררו את כל הקוד של השרת כדי לאפשר לכל אחד שרוצה להריץ שרת וויב שידבר עם שרתי וויב אחרים בצורה שקופה למשתמשים (כמו Jabber).

אני חושב שהנקודה החשובה ביותר בכל העניין היא שגוגל לא מנסים לנכס לעצמם את וויב, אלא פותחים אותו לכולם.
לארס, המציג – טוען ובצדק שהחיים שלהם היו הרבה יותר פשוטים מבחינה הנדסית אם הם היו שומרים על השליטה בשרתים, אבל הם בחרו לפתוח את זה בכל זאת ועל כך מגיע להם כל הכבוד.

מחכה בקוצר רוח שהדבר הזה יבשיל, יהיה טעים.

Facebook Comments

16 תגובות בנושא “Google Wave”

  1. בהדגמה רואים ש WAVE זה בעצם DCVS (עץ עם גירסאות מרובות) שעליו מלבישים שפה שמגדירה את האובייקטים של ההתקשרות. נחמד מאוד, אבל רואים שזה לגמרי לא בשל ויש עוד חודשים רבים עד שזה יצא.

    השאלה גם האם זה יתפוס או לא בסוף…

  2. זה דווקא נראה די בשל.
    אם יש חברה עם מספיק הבנה באינטרנט וגב כלכלי כדי להעביר משהו כזה, זו גוגל.
    אני מאוד מקווה שזה יתפוס.

  3. כשגוגל יחליטו שהם רוצים לדחוף את זה, תיבת הג'ימייל שלנו תהפוך לתיבה מאוחדת של וייבים ומיילים, דואר בין משתמשי ג'ימייל יהפוך אוטומטית לוייב, וכך גם צ'ט ב-gTalk. יש לגוגל הכוח – השאלה רק אם המשתמשים ירצו. יש גם דיבורים על זה ששרת וייב (שיהיה, לדבריהם, בקוד פתוח) יוכל להחליף את ה-Exchange הישן והטוב והיקר מאוד.

    אבל יש לי שאלה. הם מדברים על זה שזוהי אפליקציית HTML5, ומראים אותה עם כרום, ספארי ופיירפוקס; אבל עוד לא מצאתי דפדפן שעומד בדרישות של הדמו הזה: http://www.youtube.com/html5 וידוע שהתמיכה כיום ב-HTML5 היא חלקית ביותר. אז לאיזה דפדפן הם מייעדים את המוצר? ברור שיש עוד הרבה זמן עד שוייב יצא, אבל יש ברי מזל שיכולים לשחק עם הדמו כבר היום.

  4. רוא"ש,
    להערכתי המשתמשים ירצו מאוד.

    לגבי HTML5, לא ראיתי דברים מהותיים במיוחד שמונעים מהאפליקציה הזו להיות אפליקציית אג'קס רגילה. כאפליקציית אג'קס היא תשים עומס יותר רציני על השרת כי אין תמיכה טובה בPUSH ומה שאפשר לסמלץ עם אג'קס די מכביד.
    מכיוון שהם הציגו אותו על דפדפנים אמיתיים, ניתן להניח שהוא עובד עליהם כבר היום.
    הם גם אמרו בפירוש שרוב האפליקציה לא מחייבת את גוגל גירז.

  5. זה כמו מיקרוסופט, יש להם הברקות מדי פעם (כמו .NET, חלונות 7 וכו').

  6. נקודה שצויינה בדיווח ב-Techcrunch היא שיש דרישה לא רק בדפדפן שתומך ב-HTML5 אלא גם בהתקנה של Google Gears, שמאפשר Drag&Drop משולחן העבודה אל-תוך הדפדפן, ומין הסתם יכולה להוסיף תכונות אחרות שנדרשות בשביל שוויב יעבוד. גוגל היתה רוצה שהדברים האלו יוסדרו בתקן של HTML5, אבל לא מחכה לזה.

    שאלה: אחד שמבין באמת מריץ NT, או ש-Firestats עדיין לא תומך בוינדוז 7?

  7. שרית 🙂
    מה שמעניין זה גוגל וויב, הפוסט שלי הוא בסך הכל סיכום עצלני של הוידאו.

  8. דורון,
    דווקא ציינתי את זה בפוסט.
    זה לא פיצ'ר קריטי לעניין, זה סתם סוכריה.
    אין מה להתרגש מזה, זה נחמד – אבל וויב זה הרבה יותר מזה.

סגור לתגובות.