קריאת מחשבות

מדענים הצליחו "לקרוא" באמצעות אלקטרודות אלחוטיות שהושתלו במוחו, את הנסיונות של אריק רמזי, משותק בן 27, להגות תנועות מסוימות.
מסתבר שבנסיון להגות תנועות מסויימות נוצרת תבנית מוחית מאוד מסויימת, ואחרי ארבע שנים של ניסויים שיעורי ההצלחה הם כ80% לאותן תנועות מסויימות.
הצעד הבא יהיה להזין את הפלטים של הזיהוי לתוכנת סינטוז קול, ובכך למעשה לאפשר לאריק לדבר שוב.

אם נסתכל על זה טיפה מלמעלה, זה בעצם אומר שניתן לקבל קלט ישירות מהמוח.
בן אדם משותק יוכל באותה צורה להפעיל כיסא גלגלים על ידי נסיון (כושל) להפעיל שריר מסויים כדי לזוז קדימה שריר אחר כדי לזוז אחורה וכו'.
המערכת תהפוך ליותר מדוייקת עם הזמן, וניתן יהיה ללמד את המוח "להפעיל" שרירים שבכלל לא קיימים באמת.
עם הזמן היא גם תהפוך ליותר ויותר מהירה (אני די בטוח שכרגע הזיהוי די איטי כי הם צריכים להיות בטוחים שהם מזהים את הדבר הנכון), ולמעשה תוכל לשפר את זמן התגובה של האדם לגרויים.
זה יכול להיות שימושי לשחקנים של משחקי מחשב, שיוכלו לשלוט במשחק בכוח המחשבה ולא יהיו תלויים במגבלות של האצבעות, אבל זה יכול להיות שימושי גם לטייסי קרב כדי לקצר את זמן התגובה שלהם.
עוד ישום שימושי יכול יכול להיות תקשורת כמעט טלפתית: המשדר חושב על המסר (בין עם בצורת נסיון להגות הברות או בצורת העברה של מסרים מוגדרים מראש), וברגע שזה מגיע למחשב אפשר לתרגם את זה למסר שעובר אלחוטית, דרך האינטרנט, או בכל צורה אחרת אל הנמען.

דמיינו למשל שמקשרים למוח רובוט קטן שהולך עם האדון שלו, ועושה את מה שהאדון חושב, דמיינו את האפשרויות. הרובוט יכול להיות בכלל בצורת גור כלבים פרוותי, ויכול לשמש לביצוע פעולות חיוניות כמו לבקש מספר טלפון מבחורה (מי תסרב לגור כלבים פרוותי שמבקש מספר טלפון?!).

כמובן שהממשק צריך להשתפר, השתלת אלקטרודות אלחוטיות במוח היא פעולה די בעייתית, וזה בלי לדבר על נושא האבטחה (מה מפריע לכל עובר אורח להאזין למה שהמוח של אריק משדר?), אבל אין ספק שזו פריצת דרך משמעותית, והיא תהיה בעלת תפקיד חיוני בהפיכת אנשים לסוללות דורסל.

Facebook Comments

7 תגובות בנושא “קריאת מחשבות”

  1. פוסט מעניין, רק שיש מרחק בין קליטה ופיענוח של אותות לשליטה מוטורית בשרירים רצוניים, לבין שליטה באמצעים שלא קיימים.
    לצורך העניין, כנראה שמאוד קשה עד בלתי אפשרי ללמד את המוח לשלוט בשרירי הלא רצוניים, האיברים הפנימיים (למשל נשימה ועיכול),
    כך שגם אם ידעו לייצר זרועות שמכירות את הממשק המוחי, *הוספת* זרועות בנוסף לקיימות לא תהיה טריוויאלית.. כנראה שהמוח לא יזהה אותן בפלאג אנד פליי ויתחיל לשחק איתן.

    ברור שדבייס חיצוני לדיבור תהיה פריצת דרך מדהימה בפני עצמה, פשוט נראה לי שערבבת פה שני דברים.

  2. אורן, המוח שלנו מאוד גמיש.
    כשאתה מבצע פעולה, נניח לקשור שרוכים – אתה לא חושב על כל צעד בדרך.
    זה לא כי נולדת עם הידע הזה מוטבע בך, לילדים קטנים לוקח המון זמן ללמוד לקשור שרוכים במיומנות.
    המוח מסוגל לקחת סדרת פעולות, וללמוד לבצע אותה תוך זמן קצר יחסית על טייס אוטומטי במהירות רבה, כמעט בלי צורך במעורבות של הרמה המודעת.
    שליטה בגפיים חדשות יכולה להתבצע על ידי "קידוד" של פעולות בסיסיות על הגפיים כסדרות פעולות (או 'מחשבות'). אחרי מעט אימון המיומנות של המוח בביצוע סדרת הפעולות תהפוך לכה גבוהה שלמעשה היא תהיה פעולה אחת.
    אפשר לראות את זה קורה כל הזמן במשחקי מחשב שדורשים זריזות וקואורדינציה גבוהה, שחקנים אנושיים צוברים מיומנות מהר מאוד במשחקים כאלו, ומהלכים מסובכים הופכים לפשוטים אחרי מספיק תרגול.
    אגב, תחשוב גם על ממשק גנרי דוגמת מקלת מחשב. אם מצליחים לאמן בן אדם לדמיין מעין מקלדת מחשב, שמאפשר הזנת קלטים מורכבים, תוכל לשלוט בעזרתה במכשירים רבים, זה רק עניין של תרגול מוחי.

  3. אני לא מתיימר להבין איך המוח עובד,
    וגם אני נדהם מהגמישות שלו,
    ועדיין – אני לא מכיר אדם שהצליח לשלוט בהתכווצויות של שריר הלב שלו (או הקיבה ועוד הרבה דוגמאות)/
    אני חושב שיש פער גדול בין החלפת ידיים אנושיות בידיים ביוניות (חיבורן לעצבים שהיו אמורים להיות מחוברים לידיים), לבין הוספת ידיים נוספות, שיישלטו בצורה בלתי תלויה בידיים המקוריות.

    אבל כמובן שקטונתי, אני רק עכשיו מתחיל ללמוד על מבנה המוח ברמה בסיסית ביותר..

  4. אורן, נכון שרוב האנשים לא מסוגלים לשלוט בשריר הלב שלהם (יש שמועות שיוגיסטים מסוגלים להוריד את קצב פעימות הלב שלהם), אבל זה עדיין לא אומר שאין מספיק מנגנונים נשלטים שניתן לנצל.
    אני נוטה להאמין שאפשר לאמן את המוח לשלוט בסט נוסף של ידיים, בדיוק כמו שאפשר לאמן אותו לשלוט על שרירים מסויימים.
    קח כדוגמא את התרגיל הפשוט של ספוק (http://www.plexoft.com/SBF/images/spock2.jpg), רוב האנשים לא מסוגלים לבצע אותו, אבל הרבה אנשים מצליחים ללמוד אחרי תרגול.
    המוח משתנה ודברים שהיו בלתי אפשריים או קשים מאוד לביצוע הופכים לטבע שני אחרי מספיק תרגול.
    נכון שכלל לא ברור מאליו שניתן ללמד את המוח לשלוט ישירות בגפיים חדשות, אבל אפקטיבית, עם מספיק תרגול אפשר להגיע לתוצאות דומות באמצעים עקיפים כמו שתארתי. כמובן בההנחה והטכנולוגיה מבשילה ומאפשרת זיהוי מהיר ומדוייק של מה שהמוח עושה.
    אגב, ידוע שאפשר לאמן את המוח לעשות כל מני דברים מוזרים כמו לשנות את תבנית הEEG שלו בעזרת מתן פידבק ישיר בזמן אמת.
    אגב, תקרא את זה, מאוד מעניין:
    http://www.livescience.com/health/050317_brain_interface.html

  5. ציטוט מהמאמר:

    "[The monkey's] arm muscles went completely quiet, she kept the arm at her side and she controlled the robot arm using only her brain and visual feedback," said Nicolelis. "Our analyses of the brain signals showed that the animal learned to assimilate the robot arm into her brain as if it was her own arm."

    בינגו.

  6. מרתק.

    זה מזכיר לי קצת את המדען המשוגע מספיידרמן משום מה.

סגור לתגובות.