האינטרנט הוא הרשת החברתית

גוגל יוצאים עם OpenSocial, API חדש שבא לחבר בין רשתות חברתיות שהיו סגורות בעבר לאפשר כתיבת ישומים חברתיים שירוצו על מגוון רשתות חברתיות.
השאלה היא למה בכלל צריך רשתות חברתיות?
כבר היום האינטרנט הוא מעין רשת חברתית, הבעיה המרכזית היא המגוון בצורת השמירה והגישה אל המידע שטמון בו.
ליותר ויותר אנשים יש היום אתר אישי, והמגמה הזו מתגברת מהר מאוד.
לא טבעי מאוד שאתר האישי יכיל גם מידע על מי החברים שלי, יאפשר להשאיר לי הודעות, וכו'?
לכאורה, כבר היום כל הדברים האלו אפשרים, למשל:
* אני מריץ שרת דואר שמאפשר לשלוח לי דוא"ל
* אני מריץ שרת Jabber שמאפשר לצ'וטט איתי
* הגרגרן שלי מספר את מי אני קורא.
העניין הוא שמדובר בשרותים שונים, ואין סטנדרט אחיד שיאפשר למישהו שמכיר רק את האתר שלי לשלוח לי הודעה, או לצ'וטט איתי, או לבדוק מה אני קורא או האם יש לי חברה. (כמובן בהנחה שאני מעוניין לחשוף את המידע).
רשתות חברתיות באות לתת מעין סטנדרט כזה, כל רשת בתוך עצמה:
כשאני נמצא ברשת מסויימת, קל לי לחפש אנשים ברשת, קל לי לשלוח הודעות לאנשים או לצ'וטט איתם, קל לי לראות את פרטי הפרופיל שלהם וכו', אבל ברגע שאני עובר לרשת אחרת הכל משתנה.
הממשק של הרשת החברתית מכתיב לי את צורת העבודה, ובנוסף אנשים מופיעים בכמה רשתות עם פרטים ברמת עדכון שונה ואני צריך לזכור שFooBar ברשת אחת הוא בעצם JohnDoh מרשת שניה.
הנסיון של גוגל לפתור את הבעיה הוא להפוך את צורת הגישה למידע שנשמר ברשתות החברתיות לסטנדרטית, ובכך לאפשר לכל אחד לכתוב ישומים שרצים מעל המידע שנשמר ברשתות החברתיות האלו, אבל הוא בא לפתור בעיה אחרת: איך נכתוב ישומים שירוצו על יותר מרשת חברתית אחת.
מה שאני מציע לעומת זאת זה לפזר את המידע עצמו מחדש: במקום שכולו ישב בשרתי פייסבוק, או בשרתי לינקדאין, הוא ישב במאות אלפי שרתים, ששייכים למאות אלפי אנשים שונים.
אם ניקח דוגמא טריויאלית: אין ספק לאף אחד שנפח ההודעות שעוברות בכל יום בדואר אלקטרוני רגיל הוא משמעותי הרבה הרבה יותר מנפח ההודעות שעובר בכל הרשתות החברתיות יחד. הסיבה לכך היא שמדובר בפרוטוקול וותיק ומקובל, ושעובד למעשה בשיטת P2P, בלי ליצור צוואר בקבוק בצורת אתר אחד שמחזיק את כל הדואר בעולם או שמאפשר לחפש את האימייל של אנשים לפי השם שלהם. במילים אחרות: סך נפח השמוש באימייל לא מוגבל על ידי העומס המקסימלי ששרת מסויים מסוגל לשאת, ובנוסף השימוש באימייל הוא חופשי לגמרי במובן שלא צריך להרשם במקום מרכזי כדי לשלוח ולקבל אימייל. (ולפני שאתם אומרים שצריך לפתוח חשבון אימיל בשרת: זה נכון, אבל אתם יכולים להריץ את השרת בעצמכם, אתם לא צריכים טובות מאף אחד).
נניח שהמידע שהיום אני חושף על עצמי ברשתות חברתיות היה מרוכז רק באתר שלי, בצורה סטנדרטית שתאפשר לתוכנות לתשאל את השרת שלי לגבי:
* כבר לא צריך לתחזק 30 פרופילים שונים ברשתות חברתיות שונות, הכל יהיה במקום
* פתאום ברור איפה נמצא המידע עלי: בשרת שלי (שמייצג אותי ברשת)
* פתאום יש לי שליטה על המידע שלי, אם אני מחליט להפסיק לפרסם משהו, אני לא תלוי בחסדים של ספק מסויים כדי למחוק את המידע.

אפשר לראות ניצנים של הגישה הזו בפרוטוקול XFN, בפרוטוקול XMPP (של Jabber) וכמובן בפרוטוקול OpenID אבל למעשה הגישה הזו היא המשך טבעי של הגישה שהביאה את האינטרנט למה שהוא היום.
ההבדל המרכזי הוא שהשרותים הוותיקים הם לא פרסונליים, ולא ממוקדים בבן אדם.
בנוסף, אין דרך סטנדרטית לתחקר שרת מה השרותים שהוא מציע, והאם הוא מייצג אדם מסויים.

כדי ליצור רשת חברתית, צריך מספר רכיבים:
* לכל חבר ברשת צריכה להיות זהות (לפחות אחת).
* היחס בין חברים ברשת צריך להיות גלוי (באינטרנט היום היחס הזה נגזר מלינקים, אבל זה לא מספיק).
* צריכה להיות דרך ליצור קשר עם חברים ברשת ולחקור את המידע שהם מעוניינים לחשוף על עצמם.

לזהות יש שתי רמות:
1. איך אני מוצא חבר מסויים.
2. איך אני מוודא ומאמת מסרים מהחבר (מניעת התחזות)
אם נגדיר, שכמו באימייל וכמו בJabber, החבר מאופיין על ידי משהו בצורת אימייל (user@domain), אז קל למצוא את החבר.
אם נגדיר גם שבמערכת שלנו לכל חבר חדש אוטומטית זהות דיגיטלית (מפתח פרטי וציבורי), אז קל לאמת ולוודא מסרים.

יחס בין חברים ברשת:
רשימת חברים גלויה יכולה להפוך את הרשת לגן עדן לספאמרים.
אם מניחים שזו בעיה שיכולה להפתר, אז רשימת חברים גלויה תהפוך את הרשת לשימושית מאוד.

זה על קצה המזלג.
פרוטוקולים פתוחים שמאפשרים את זה (ועוד) יכולים להוציא את כל האוויר מכל הרשתות החברתיות, כי כל אחד יוכל להריץ שרת שמפעיל מיני רשת חברתית בשביל עצמו ומי שרוצה, וכל הרשתות האלו יתפקדו כרשת חברתית אחת.
הפרוטוקולים הפתוחים יאפשרו התממשקות מכל מני תוכנות למערכת הזו, לא רק מאתר לאתר.

Facebook Comments

9 תגובות בנושא “האינטרנט הוא הרשת החברתית”

  1. המעניין ביוזמה הגוגלית הוא בעובדה שבראד פיצ'פטריק, הבחור שמאחורי OpenID, עובד כיום בגוגל והוא מן הסתם אחד מהאנשים מאחורי ה-OpenSocial.
    (הוא כתב כאן כמה דברים מעניינים מאוד על בעיית ה-Social Graph)

  2. כמה דברים
    "גוגל יוצאים עם OpenSocial, API חדש שבא לחבר בין רשתות חברתיות שהיו סגורות בעבר.":
    לא נראה לי שזה מה ש OpenSocial עושה (לפחות בשלב זה). הוא בא לאפשר למפתחים לכתוב אפליקציה פעם אחת שתעבוד במספר רשתות חברתיות, אך באופן סגור בכל אחת (לא תוכל לגשת לנתונים מאתר חברותי אחר, פשוט להשתמש באופן נוח בשרותים של האתר שכרגע אתה נמצא בו).

    "השאלה היא למה בכלל צריך רשתות חברתיות?"
    כמו שפעם שאלו למה צריך בלוגים. שהרי לכאורה למה שלא כל אחד יפתח בלוג, יפרסם שם את אמצעי דרכי התקשורת איתו (הקיר שלו?), את ה BLOGROLL שלו (מעיין רשימת חברים?) ויהיו לו פלאגינים משלו (אפליקציות?). הפלטורמה של רשתות חברתיות מאפשר לעשות את זה ב OVERHEAD אפסי ובלי להבין כלום.

    ואכן יש דיונים מהסוג שאתה מעלה בכל העולם כרגע בנושא ה Social Graph. לדעתי כרגע לא יהיה יותר מדי שינויים (אולי ברגע שאם תהיה קריסה של הבועה הנוכחית, במקום אלף אתרי חברים יהיו כמה מרכזיים בלבד). הרי כמו שהגיע JABBER ואמור לתת פתרון מקיף, חינמי וחופשי לכל נושא ה IM, עדיין מרבית האנשים בעולם משתמשים בדברים כמו MSN או ICQ או GTALK או YAHOO. גם את חשבונות הדואר אנשים מעדיפים לרוב לנהל אותם במקום מרכזי כמו GMAIL או YAHOO או WALLA או מה לא.

  3. שרון ,תודה על הלינק. לפי מה שהוא כותב, נראה שקלעתי בניתוח שלי בול לגבי הכוונות של גוגל עם OpenSocial.

    מבין:
    לא חקרתי את הAPI לעומק, אבל מגישה בצורה אחידה לרשתות נובע איחוד מאוד מתבקש בין של הרשתות. אם תקרא את הלינק של שרון תראה שבראד פיצ'פטריק בהחלט מדבר על איחוד של הרשתות.
    לגבי "למה צריך רשתות חברתיות": פספסת אותי, אני לא אומר שלא צריך. מה שאני כן אומר שהאינטרנט הוא רשת חברתית, ועם עבודת סטנדרטיזציה הוא יכול להוציא לגמלאות את כל הרשתות האחרות.
    לגבי JABBER, מעניין שנתת כדוגמא את GTALK, שעובד בפרוטוקול JABBER ומשחק עם שרתים אחרים בלי בעיה. (אני מריץ שרת JABBER משלי ויכול לדבר חופשי עם משתמשי גוגל טוק).
    אני לא טוען שכל אחד יריץ שרת, ברור שזה לא יקרה. מה שכן, אני אומר שאם יהיה סטנדרט, יהיו הרבה יותר רשתות חברתיות קטנות, שישתלבו ביחד לרשת חברתית ענקית שמגמדת כל רשת חברתית סגורה שקיימת היום.

    גדי, בינגו :).

  4. מבין:
    CSS, XML, AJAX,
    IPV6, GigaBit ethernet
    PNG.
    BitTorrent
    נראה לי מספיק דוגמאות, לא?
    נכון שקשה להגיע לסטנדרטיזציה בשוק לא בתולי, אבל זה אפשרי.

  5. לגבי הלינק: כן, נראה שאתה צודק, וזה רק מחזק את הצורך בפרוטוקול סטנדרטי ולא בAPI אחיד.

  6. אני התכוונתי יותר בשוק מוכוון צרכנים (במה שרשמת אפשר להכניס גם FLASH 🙂 גם חלק מהדברים כמו CSS, AJAX, PNG יוצרים מגוון בעיות תאימות בן הדפדפנים וצריך לפעמים להילחם כדי שיעבדו עם IE6/IE7/FF/SF/OP ביחד… BitTorrent אולי מאוד פופלרי, אבל לא ממש סטנדרט בשוק ה P2P וגם עכשיו נראה שהוא בעין הסערה עם ההכרזה של THEPIRATEBAY).

  7. מה שציינתי הם טכנולוגיות שהרבה מאוד משתמשים (או ישתמשו, במקרה של IPV6) בהן, גם אם הם לא יודעים את זה.
    שים לב שבכל הפוסט לא דיברתי על ממשק משתמש, אלא על תשתית שתאפשר כל מני דברים.
    המשתמשים לא צריכים לדעת מה קורה בפנים בשביל להשתמש במשהו.

    לגבי בעיות התאימות: אין מה לעשות, אם יש תקן מורכב לוקח זמן לכולם לממש אותו כמו שצריך (במיוחד אם השחקן המרכזי לא מוציא את היד מאיזור האשכים במשך חמש שנים).
    שלא תחשוב שיש לי אשליה שאני מסוגל להרים דבר כזה לבד, אני סתם משתעשע בלחזות את העתיד. 🙂

סגור לתגובות.